Arend-Jan en Dennis aan het woord
Vader en zoon staan aan het roer van een bijzonder familiebedrijf in de luchttechniek, in het pittoreske Nijkerk. Het is het begin van een prachtig verhaal, dat zijn oorsprong eigenlijk al veel langer geleden vond. Want waar Arend-Jan Pothoven en zijn schoonvader 30 jaar geleden het fundament legden voor Spirair Luchttechniek, doet hij dit inmiddels samen met zoon Dennis. En zoals dat in een echt familiebedrijf gaat, wordt het stokje vroeg of laat definitief overgedragen aan de nieuwe generatie.
Hoog tijd om met de heren in gesprek te gaan. Welke passie delen ze? Wat is er veranderd in de markt? Wat is de visie van Spirair hierop en hoe geven zij hieraan invulling? Hoe gaat de toekomst eruitzien? Ze vertellen ons alles in dit interview!
Vader en zoon
Vader en zoon zijn inmiddels geen onbekenden meer in de branche. Arend-Jan is zo’n dertig jaar geleden met veel passie begonnen met Spirair en hij is nog lang niet uitgekeken op zijn vak. Toch zal Dennis op enig moment het stokje van zijn vader overnemen.
Dennis: “Toen ik jonger was, hielp ik vaak mee in de vakantieperiodes, in het magazijn en op de bouw. Daar heb ik enorm veel van geleerd. Na mijn studie koos ik ervoor om bij een bank te gaan werken, maar kwam er na een aantal jaar achter dat ik daar niet gelukkig van werd. Ik werk nu bijna 5 jaar samen met mijn vader. Hier kan ik echt mijn passie volgen, namelijk bijdragen aan schone lucht voor iedereen. Overigens doen we dat niet alleen, maar samen met een hecht en kundig team dat iedere dag voor onze klanten klaarstaat.”
Veel vraag naar hoge kwaliteit luchttechniek
Toen Arend-Jan 30 jaar geleden begon, deed hij dat met dezelfde passie als zijn zoon. Maar sindsdien is er wel een en ander veranderd. Arend-Jan: “In dertig jaar is er niet alleen binnen ons bedrijf veel gebeurd, maar zijn er ook invloeden van buitenaf geweest die onze branche gevormd hebben. Daarmee is ook de vraag van klanten enorm veranderd. Een goed voorbeeld daarvan is de coronapandemie.
Dat was voor niemand een leuke periode, maar iedereen werd zich opeens wél heel bewust van schone en gezonde binnenlucht. De vraag naar hoge kwaliteit luchttechniek steeg daarmee enorm en onze werkzaamheden ook. Dat gaf ons de kans om eens goed te kijken naar onze werkwijze, en we zijn daarin meebewogen met de vraag van de klant. We zorgen niet alleen meer voor het leveren van goede producten op het juiste moment, maar delen ook de kennis van luchttechniek die we inmiddels hebben opgebouwd. Want juist daar is veel vraag naar.”
Een frisse wind
Niet alleen in de manier van werken is er veel veranderd, ook is er onlangs een heel nieuw merk gelanceerd. Hierbij zijn onder andere het logo en de huisstijl van Spirair helemaal opgefrist. Arend-Jan: “Dennis heeft weer andere ideeën dan ik en dat zorgt voor een frisse wind binnen het bedrijf. Dat is ook één van de redenen geweest om Spirair een nieuw jasje te geven. Ik merkte namelijk dat alles wat we nu doen, niet meer past bij wat we uitstraalden. Zo is er meer kennis in huis dan jaren geleden en zijn we steeds meer kennis gaan delen met onze klanten.”
Dennis: “Samen hebben wij één belangrijk doel, namelijk: zorgen voor luchtkwaliteit van het hoogste niveau.”
Luchttechniek is een vak apart
En dat klinkt makkelijker dan dat het is. Echt goede binnenlucht bereik je alleen met een doordacht ontwerp, hoge kwaliteit producten en een goede installatie. Arend-Jan: “We merken dat de vakinhoudelijke kennis van luchttechniek soms nog ontbreekt bij de installateurs en dat is ook logisch. Luchttechniek is een vak apart: wet- en regelgevingen veranderen regelmatig en er is inmiddels enorm veel aanbod. Daarom proberen wij de installateurs zo goed mogelijk te adviseren en onze kennis te delen als een soort ‘ervaren collega’.”
Transparant in wat wel en niet kan
En die kennisdeling begint al voor het plaatsen van een order. Zo mogen klanten altijd even bellen voor vrijblijvend advies. Arend-Jan: “Al onze orders worden intern gecheckt voordat we ze doorvoeren: Zit de juiste regeling wel bij de betreffende dakventilator? Zijn er beugels en steekverbindingen besteld? Alles lopen we na. Daarmee voorkomen we dat je als installateur straks op een bouwplaats staat en dingen mist, want dat zorgt voor enorm veel vertraging en frustratie.”
Dennis: “We nemen daarin ook gewoon onze verantwoordelijkheid, als er toch iets niet klopt dan staan we er ook.” Arend-Jan: “Maar ook wanneer je als installateur nog even met ons wil sparren of een complex project hebt. We zijn altijd zo transparant mogelijk, in wat wel en niet kan.”
De toekomst van Spirair
Dat Dennis en zijn vader een nuchtere aanpak hebben, neemt Dennis ook mee naar de toekomst van Spirair. Ondanks dat hij dingen soms anders aanpakt, neemt hij wel degelijk belangrijke lessen van zijn vader mee. Dennis: “Eén van de belangrijkste dingen die ik van mijn vader heb geleerd is dat prijs belangrijk is, maar dat dit nooit ten koste mag gaan van de kwaliteit. Alles wat ik nu van hem leer, neem ik mee naar de toekomst. Ik ben op dit moment vooral bezig om ervoor te zorgen dat we die boodschap blijven uitdragen en luchttechniek van de hoogste kwaliteit blijven leveren - ook de komende tien jaar nog. Juist op dit punt zijn wij van meerwaarde voor de installateur.”
Meer weten?
Heb je ook een complex project waar je wel wat hulp bij kunt gebruiken? Of ben je benieuwd wat Spirair voor je kan betekenen? Contact opnemen mag altijd, we helpen je graag.