Luchttechniek in de toekomst – De visie van Spirair

De installatiebranche is volop in beweging. Hoog tijd om Arend-Jan Pothoven te spreken over zijn visie hierop en de manier waarop Spirair Luchttechniek hiermee omgaat!

 

 

Wat is volgens jou de grootste ontwikkeling binnen de branche?

“Vooral de introductie van besparende technieken en het gebruik van digitale technieken voor zowel ontwerpen, coördinatie van projecten als het beheren van installaties. Dit zal de markt aan de ene kant stimuleren maar aan de andere kant sterk veranderen.”

 

Waar leidt dat toe voor de installateurs?

“Wat wij merken bij Spirair is dat er een steeds groter verschil ontstaat tussen de kleinere en grotere installateurs. De grote installateurs hebben veel kennis in huis waarmee het ontwerpen met behulp van BIM een steeds grote rol zal gaan spelen. De kleinere installateurs hebben over het algemeen (nog) niet de mogelijkheden om van deze techniek gebruik te maken. Daarnaast lenen de projecten die zij uit moeten voeren zich ook niet echt voor dit soort technieken.”

 

Gaat er nog meer voor hen veranderen?

“We zien dat opdrachtgevers en aannemers steeds vaker de installateur voor meer zaken verantwoordelijk maken. Er wordt verwacht dat zij een volledig ontwerp maken van de installatie en daarvoor alle benodigde kennis hebben. Op het vakgebied van luchttechniek ontbreekt deze kennis nog wel eens. Dit komt ons inziens vooral omdat luchttechniek maar een klein deel van de werkzaamheden van de installateur is. Het is dan lastig om van alle veranderingen op de hoogte te blijven. Spirair heeft zich tot doel gesteld om wél op de hoogte te blijven hiervan en deze kennis te delen met haar klanten. Zo kunnen zij een goed ontwerp, een vakkundige installatie en een goed werkend systeem realiseren.”

Wat gaat Spirair Luchttechniek doen om de bestaande processen te verbeteren en optimaliseren?

“We zullen een BIM bibliotheek van onze producten gaan ontwikkelen. Een aantal van onze fabrikanten is hier al mee bezig. Om het bestelproces zo efficiënt mogelijk te laten verlopen kan er, naast het gebruikelijke bestellen per telefoon, fax of e-mail, ook elektronisch besteld worden. Hierbij wordt de bestelling uit het ERP-systeem van de klant gehaald en geautomatiseerd verstuurd naar Spirair. Na de levering zal dan ook de factuur elektronisch aan de klant gestuurd worden, die deze volledig geautomatiseerd door het ERP-systeem kan laten verwerken. Dit scheelt naast een behoorlijke hoeveelheid administratieve handelingen ook veel typfouten, waardoor de faalkosten door foutieve leveringen sterk verminderd kunnen worden.”

Hebben jullie verder nog plannen voor de komende jaren?

Op de wenslijst van Spirair staat het ontwikkelen van een klantportaal. Dit is een soort webshop waar de klanten van Spirair kunnen inloggen. Hier kunnen zij dan bijvoorbeeld zien welke orders lopen, wat de voorraadstatus van de artikelen is, welke artikelen zij gekocht hebben en wat de openstaande posten zijn.

 

Arend-Jan spreken over zijn visie? Neem gerust eens contact met hem op!

 

 

 

 

 

 
 

Spirair Luchttechniek

Postadres: Postbus 1132, 3860 BC Nijkerk | T (033) 24 748 49 | F (033) 24 623 24 | info@spirair.nl
Bezoekadres: Klompenmaker 13, 3861 SK Nijkerk | Openingstijden afhaalbalie: ma t/m do: 07:00 - 17:00 uur, vr: 07:00 - 16:00
copyright | disclaimer | voorwaarden | nieuwsbrief
Regelt het...
VLA Luchtgordijnen